JEDINEČNÁ DYNAMIKA. PŘEKVAPIVĚ NÍZKÁ SPOTŘEBA PALIVA.

Hospodárnost v BMW řady 4 Gran Coupé.

Sportovní charakter BMW řady 4 Gran Coupé je vždy doprovázen vynikající hospodárností. Ta je výsledkem důsledného využití BMW EfficientDynamics, což je rozsáhlý soubor opatření a technologií, které slouží ke zvyšování dynamiky a současně ke snižování emisí. Jedinečný aerodynamický tvar okamžitě upoutá váš pohled, avšak na výsledné hospodárnosti se podílí mnoho dalších technologií. A jejich přítomnost je více než patrná – v podobě snížené spotřeby paliva a větší radosti z jízdy.

ŘÍZENÍ TOKŮ ENERGIÍ.

BMW řady 4 Gran Coupé disponuje již v sériové výbavě řadou technogií BMW EfficientDynamics včetně funkce Auto Start Stop, rekuperace kinetické energie a elektrického posilovače řízení. Tyto technologie jsou propojené, aby zajistily chytré řízení toků energií – a udržitelnou mobilitu.

  • Funkce Auto Start Stop

    Funkce Auto Start Stop zajišťuje, že palivo se spotřebovává pouze v případě, že se automobil pohybuje. Když vozidlo zastaví, například na semaforech nebo v koloně, funkce Auto Start Stop šetří palivo vypnutím motoru v okamžiku, kdy už běží na volnoběh a noha je pryč ze spojky (u manuální převodovky), nebo když se zabrzdí do úplného zastavení a drží se noha na pedálu brzdy (u samočinné převodovky).
    Na informačním displeji se v tomto okamžiku zobrazí, zda je funkce Auto Start Stop aktivní. Jakmile se sešlápne spojka (u manuální převodovky) nebo pustí brzdový pedál (samočinná převodovka), motor automaticky naskočí.
    Funkce Auto Start Stop nikdy nedělá kompromisy v oblasti komfortu a bezpečí, což znamená, že zůstane neaktivní, dokud motor nedosáhne ideální provozní teploty, interiér není dostatečně vytopen/vychlazen a také pokud je baterie málo nabitá anebo se pohybuje volantem. Centrální řídicí jednotka nastartuje motor v případě, že je to potřeba, i v situaci, kdy automobil stojí – třeba v případě, že se přední okno začne mlžit. Funkci Auto Start Stop lze kdykoliv manuálně deaktivovat pouhým stiskem tlačítka.

  • Rekuperace kinetické energie

    Pokaždé, když se brzdí, dochází k uvolňování kinetické energie, která byla až donedávna nevyužita. Systém rekuperace kinetické energie využívá tohoto dlouho přehlíženého potenciálu. Využívá energii, která je generována pokaždé, když brzdíte nebo sundáte nohu z plynu, a přemění ji na elektřinu. Tato elektřina se následně používá na dobíjení baterie. Systém inteligentního řízení toků energií umožňuje, že alternátor nemusí běžet trvale, což snižuje zatížení motoru při akceleraci. Výsledkem je snížení spotřeby paliva a zvýšení výkonu – pro BMW EfficientDynamics typické.

  • Ukazatel doporučeného rychlostního stupně

    Optimální, perfektně načasované změny převodových stupňů mohou pomoci šetřit palivo, zejména v městském provozu a při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Optimální řazení rychlostních stupňů vede k nižší spotřebě paliva – elektronika motoru identifikuje na základě jízdních podmínek a otáček motoru nejhospodárnější rychlostní stupeň. Na informačním displeji se rozsvítí šipka, která vás upozorní, že nastal okamžik, kdy je hospodárnější přeřadit na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň. Systém také rozpozná razantní akceleraci vozidla a dokud nedojde ke zvýšení otáček motoru, prodlouží odpovídajícím způsobem interval pro doporučení změny rychlostního stupně. Srovnávací testy prokázaly, že vozidla vybavená ukazatelem doporučeného rychlostního stupně spotřebují přibližně o čtyři procenta méně paliva.

  • Elektrický posilovač řízení

    Při každém otočení volantem dochází ke spotřebovávání energie. Proč by však mělo docházet k jejímu spotřebovávání, když se volant neotáčí? Elektrický posilovač řízení BMW je aktivní pouze v případě potřeby. Na rozdíl od konvenčních hydraulických posilovačů řízení využívá systém BMW EPS energii pouze při aktivním otáčení volantu. Pokud je volant v klidu – např. při jízdě na dálnici vysokou rychlostí v přímém směru – není elektromotor v činnosti.

AERODYNAMIKA.

Celý návrh vozidla je odkazem filozofie BMW EfficientDynamics. Optimalizovaný aerodynamický nárazník a inovativní zdokonalení funkcí podvozku snižují odpor vzduchu a spotřebu paliva. Přední nárazník představuje nápadný designový prvek, který byl navržen v souladu s filozofií BMW EfficientDynamics. Integrované vzduchové clony „Air Curtain“ vedou vzduch dvěma svislými nasávacími otvory a podél podběhů předních kol. Zvýšený proud vzduchu vytváří dojem „clony“ na vnější straně kol. Dále jsou zde umístěny vzduchové výdechy „Air Breather“, které vedou proud vzduchu z prostoru předních kol. Tyto inovativní technologie snižují turbulence a odpor vzduchu, což následně umožňuje snížení spotřeby paliva. Plochý kryt podvozku, který chrání také motorový prostor, je dalším prvkem, který podstatně zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozidla. Tyto nové prvky představují výhodu nejen v oblasti aerodynamiky: zlepšují také akustickou izolaci a umožňují lepší ochranu proti korozi.

  • Vzduchové výdechy „Air Breather“

    Vzduchový výdech „Air Breather“ se nachází za oběma podběhy předních kol a je jednou z inovací, které jsou využívány pro optimalizaci aerodynamických vlastností vozidla. Spolu se vzduchovou clonou „Air Curtain“ v předním nárazníku napomáhá vzduchový výdech „Air Breather“ výrazně omezovat turbulence a usměrňovat proudění vzduchu. Tak dochází ke snižování odporu vzduchu, což přispívá ke snížení spotřeby paliva a množství emisí CO2.

REŽIM ECO PRO.

Režim ECO PRO napomáhá řidičům podle jejich stylu jízdy snižovat spotřebu paliva až o 20 procent – jak ukazuje interní studie BMW týkající se spotřeby paliva. Dalších pět procent lze ušetřit používáním funkce jízdy setrvačností (k dispozici pouze s 8stupňovou samočinnou převodovkou Steptronic) nebo funkce ECO PRO Route (k dispozici pouze s navigačním systémem Professional nebo Business). Funkce ECO PRO Route navrhuje nejhospodárnější trasu s ohledem na dopravní situaci, styl jízdy a jízdní podmínky. Palubní počítač zobrazuje v procentech palivo, které lze ušetřit jízdou po trase doporučené funkcí ECO PRO Route.

  • Jízda setrvačností

    Funkce jízdy setrvačností zajistí odpojení hnací soustavy od motoru a vozidlo se může pohybovat pouze vlastní setrvačností. K tomu dochází, když jede vozidlo rychlostí 50 až 160 km/h, řidič uvolní pedál plynu, nepoužívá pedál brzdy a asistent předvídání trasy (Route-Ahead Assistant) nesignalizuje potřebu změny rychlostního stupně.

ODLEHČENÁ KONSTRUKCE.

Díky lehké konstrukci pomáhá každý ušetřený gram zvyšovat radost z jízdy. Čím méně hmoty je nutné rozhýbat, tím méně energie je potřeba. Společnost BMW neustále rozvíjí své znalosti, které v oblasti konstrukce automobilů získává již od 30. let minulého století. Konstruktéři BMW neustále řeší otázky typu: Ve kterých partiích je snížení hmotnosti účelné? A kde by to mohlo být nepraktické? Výsledkem je inteligentní lehká konstrukce. Ta zahrnuje používání ultralehkých materiálů, jako je hořčík, hliník a kompozit CFRP (plast vyztužený uhlíkovými vlákny) ve vybraných cílových částech vozidla.

TECHNOLOGIE BMW TWINPOWER TURBO.

U zážehových motorů je technologie BMW TwinPower Turbo kombinací turbodmychadla TwinScroll a variabilního řízení ventilů Valvetronic včetně Double-VANOS a vysoce přesného vstřikování paliva High Precision Injection. U vznětových motorů je technologie speciálně optimalizovaného turbodmychadla kombinována s nejnovější Common Rail technologií přímého vstřikování a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Technologie BMW TwinPower Turbo zásadním způsobem snižuje spotřebu paliva zážehových a vznětových motorů – a současně zvyšuje výkon v širokém spektru otáček motoru.