Publikované rozhovory s designérem BMW Jozefem Kabaněm

PRVNÍ ROZHOVORY S NOVÝM DESIGNÉREM BMW JOZEFEM KABANĚM.

POŘÍZENÉ BĚHEM ŽENEVSKÉHO AUTOSALONU.

PRVNÍ ROZHOVORY S NOVÝM DESIGNÉREM BMW JOZEFEM KABANĚM.POŘÍZENÉ BĚHEM ŽENEVSKÉHO AUTOSALONU.

Designérská hvězda Jozef Kabaň: první rozhovor u BMW

Rozhovor vyšel 13. března 2018 na stránkách auto.idnes.cz

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Je to rok, co designérská hvězda Jozef Kabaň skončil ve Škodovce. Má za sebou první měsíce v roli šéfdesignéra u BMW. Potkali jsme se na ženevském autosalonu. „Když jste prémioví, musíte umět překvapit,“ prohlásil při svém vůbec prvním vystoupení pro média v dresu mnichovské automobilky.

Více informací
  • Potkáváme se na ženevském autosalonu, co v expozici BMW je od vás?

    Zatím nic. Takto rychle se to neděje. To by bylo asi příliš rychlé.

  • Kdy tedy od vás uvidíme první kousek?

    Pokud použijeme jednoduchý vzorec, že vývoj trvá čtyři roky, tak bude velmi pravděpodobně fungovat i u mě. Ale je možné, že v jednom nebo ve dvou případech to bude v některých věcech trochu dříve. Ale je tu ten časový faktor, který se z hlediska vývoje nedá předběhnout.

  • Bavíme se tu o sériových autech, ale nějaká studie by dříve vzniknout mohla?

    Ano, to by se dalo. Budeme nad tím přemýšlet a hledat nějakou cestu, ale momentálně jsou důležitější cíle: jako představení dalších směrů z mé strany. Máme program, který zatím naplňujeme.

  • Co jste udělal jako první, když jste přišel do BMW?

    Začátky byly jako všude velmi pestré. Člověk dostane neuvěřitelně velké množství informací v různých úrovních - ať už jsou to ty pragmatické záležitosti ve smyslu poznávání nových lidí, seznamování, plánování společných termínů, přes věci typu - projděte si kompletní portfolia aut a přípravy, přes procesy, kde člověk postupně zjišťuje, jakým způsobem se pracuje, jakým způsobem se produkty vytvářejí ve světě BMW, až po to porovnávání, protože mám za sebou 25 let v jiném koncernu.

  • BMW je váš druhý koncern v životě...

    Je to pátá firma, ale druhý koncern, ano.

  • Je ten systém jiný?

    Mnoho věcí je stejných nebo podobných - každý má svou historii, je na ni hrdý, lidé jsou velmi motivovaní a nadšení a kultura koncernu je zaměřená na co nejúspěšnější produkt. Samozřejmě jsou tam i odlišnosti, různé cesty, jakým způsobem se člověk dostává k výsledku.

  • Čeká nás od BMW evoluce, nebo revoluce?

    Myslím si, že revoluce není v takové krásné značce nutná, ale samozřejmě nás čekají další zajímavé produkty.

  • Už jste přemýšlel, jaké prvky byste chtěl BMW vtisknout vy osobně?

    Samozřejmě, že ano. O tomto tématu se těžko hovoří. Teď poznávám svět BMW a v něm se snažím nějakým způsobem hledat prostor pro to, o čem jsem přesvědčený, že je správné. Nebo směr, kterým je podle mne správné se ubírat.

  • BMW má spoustu charakteristických prvků, které auto odlišují, není to trochu omezující?

    Může být. Ale v životě je to tak, že všechny věci mají své období. Některé nám něco dávají dlouhodobě, jiné přetrvávají krátce - člověk, pokud se chce posunout dál, musí umět nejen některé věci přijímat, ale také odevzdávat.

  • Takže byste rád něco odevzdal?

    Uvidíme, určitě se bude i něco ubírat, nejen přidávat.

  • Když přijde nový člověk do studia, co mu říkáte?

    Už když takový člověk přijde do studia, nese si s sebou nějaké informace a vztah k dané značce. Pravděpodobnost, že přijde někdo, s kým musíte začínat od začátku, je velmi malá. Je to až příliš specifická práce, kde musíte mít k ní i k místu vztah. Pokud jej nemáte, je zbytečné tam chodit. Jakýkoli jiný důvod by byl nedostatečný k tomu, abyste mohl cokoli posouvat.

    Je to spíše o tom promluvit si o pohledu na věc, o tom vnímání, to může být úplně odlišné. A to je záležitost všeobecně jakékoli tvorby. V životě má všechno svou cenu, pohled i čas - můžete věcem něco dát, ale nedá se jen dávat - všechno něco stojí. Pokud se na něco zaměříte, uberete pozornost něčemu jinému. Musíte se rozhodnout, co všechno jste ochoten obětovat. Až v momentě, kdy věci obětujete opravdu mnoho, začne to být možná dost, abyste v té věci mohl něco učinit. Ale ještě to není záruka, že se to podaří, tu nedostanete žádnou. Musíte si být vědom toho rizika, že celá věc může dopadnout jakkoli. Samozřejmě to nechci, proto jdu do firmy, která mne významným způsobem oslovila už předtím.

  • Přivedl jste si do BMW někoho?

    Zatím jsem přišel já. Zatím jsem tam sám - ale nejsem samozřejmě úplně sám, mám kolem sebe fantastický tým lidí, takže je to relativní. V týmu pracuje více než stovka lidí včetně mladých. Výhoda takové značky je, že jsou jisté věci, které jsou preferované i u žáků na designérských školách. Premium značky jsou většinou atraktivní nejen pro uživatele, ale jako velká dávka inspirace i pro studenty. V tomto je BMW opravdu na velmi dobré úrovni. Přišel jsem do kolektivu a mám kolem sebe úžasné spektrum lidí od velmi mladých až po velmi zkušené odborníky.

  • BMW oddělilo design divize elektrických aut. Je to proto, že klasický design nedokáže fungovat s elektroarchitekturou, nebo proto, že každé to odvětví se má vyvíjet zvlášť?

    Je potřeba si i uvědomit i fakt, kdy se to odehrálo a za jakých podmínek. Tato změna přišla už před mnoha lety - a v té době patřilo BMW k průkopníkům této nové technologie. Nyní už má v tomto směru velkou zkušenost. Ale v době, kdy to vznikalo, byla možná důležitým faktorem flexibilnost celého procesu. Aby se neztratila a celý proces probíhal rychle, tak padlo toto rozhodnutí oddělit tyto dva světy od sebe, aby se navzájem spíše podporovaly, než omezovaly.

  • Je možné, že se tato dvě různá odvětví třeba za deset let designově střetnou a elektrická varianta bude s tou benzinovou totožná?

    Já myslím, že možné je všechno. I tohle. V principu není pohon jako takový nejdůležitějším faktorem toho, jak se má auto užívat nebo vypadat. Je to jeden z důležitých důvodů, ale zároveň je tam prostor. Zásadně k velkým změnám nedochází. Kde je spíše můžeme očekávat, je autonomní řízení. To je úplně jiný pohled na věc, protože najednou se váš způsob používání produktu radikálně změní. A tam už přicházejí otázky, které vám možná mění nejen detaily ve voze, ale kompletně i architekturu. Lidé rádi mluví o velkých skocích a u prémiových značek je zde velká šance posouvat se dál. Kdo jiný by měl dát toto do aut, když ne prémiové značky? Ta snaha je velká.

  • Na druhou stranu musí ty prémiové značky dost opatrně našlapovat, mohou si vlastně dovolit revoluci?

    Co je revoluce? Je to poslední akt, který nastává, pokud všechny ostatní věci nefungují. Změny by měly nastávat v každé značce, ať už je jakkoli úspěšná. Není nic horšího než být předvídatelný. Pokud vytváříte přesně to, co se od vás očekává, je to dobrá věc, ale možná až příliš málo pro to být „premium“. Premium je překvapit, opět ve vás nastartovat určité momenty, dát vám pocit výjimečnosti. Abyste si mohl jednoho dne na něco vzpomenout, abyste mohl něco prožít. Není to jen o věrnosti.

  • Čím teď jezdíte?

    Mám benzinové BMW pětkové řady a je výborné. Až na to, že mám limuzínu a musím si na ni zvyknout, protože doteď jsem jezdil v kombíku nebo v Kodiaqu od Škodovky. Jezdím moc rád, takže jsem si to auto velmi oblíbil. Je výkonnostně dost zdatné a je to zážitek. je to velmi dobré auto pro někoho, kdo rád tráví ve voze i delší dobu.

Tvorba nových konceptů teď není mojí prioritou, říká Jozef Kabaň

Článek vyšel 6. března 2018 na stránkách novinky.cz

Jozef Kabaň stojí za designem Bugatti Veyron i nejnovější Škody Octavia. Pod křídly BMW se zatím spíš seznamuje s firmou. Studii vzniklou pod jeho vedením hned tak očekávat nemáme, má prý aktuálně jiné priority.


Jméno Jozefa Kabaně je spojené především s koncernem Volkswagen, pro který pracoval posledních pětadvacet let a kde navrhl mimo mnoha jiného Bugatti Veyron nebo poslední, „čtyřokou“ Škodu Octavia. Během loňského roku však své působiště změnil – přešel do BMW.

 

A právě tato automobilka nám zprostředkovala krátký rozhovor na téma designu. Práci Jozefa Kabaně na vozech této značky si zatím prohlédnout nemůžeme, působí v Mnichově příliš krátce na to, aby se mohl něčím pochlubit na autosalonu. Než uvidíme nějaký produkční vůz, vzniklý pod jeho vedením, bude to trvat zhruba čtyři roky, říká.

 

Můžeme se v dohledné době těšit aspoň na nějakou studii? „Bude se určitě hledat nějaká cesta, ale momentálně jsou důležitější cíle, ukázání nějakých dalších směrů z mojí strany. Máme nějaký program, který zatím plníme,“ neurčitě odpovídá.


Rozhovořil se i na téma radarů, čidel a kamer, bez kterých si už moderní auto prémiové značky lze těžko představit. Řada aut se snaží např. radar adaptivního tempomatu někam skrýt, ale jen hrstce se to skutečně daří. Takové prvky vozu pro designéra podle Kabaně představují nepříjemnost, ale musí se s nimi vypořádat, protože zákazníkovi výrazně ulehčují život.


Kabaň v BMW působí jen pár měsíců, takže největší část jeho prozatímní činnosti tvořilo seznamování s firemní kulturou, s lidmi, kteří tam pracují, a s procesy, jak se věci dějí. A samozřejmě, také se musel důkladně seznámit s aktuálním portfoliem značky a s věcmi, které jsou nyní v přípravě.


„Jako v každých začátcích, člověk každý den dostává neuvěřitelné množství informací,“ popisuje. Koncernu Volkswagen je prý BMW v řadě věcí podobné – např. v tom, že lidé jsou hrdí na svou práci. Odlišná je naopak firemní kultura a hlavně cesty, kterými se lidé dostávají k výsledku.


Co můžeme očekávat po stránce designu BMW do budoucnosti? Tímto směrem Kabaň příliš sdílný nebyl, ale uvedl, že pro prémiovou automobilku je důležité umět přinést vždycky něco nového, umět nadchnout stávající i potenciální nové zákazníky. Ovšem, dodejme, že BMW ve své moderní historii jedno překvapení má – jmenovalo se Chris Bangle, jehož tvorba byla velmi kontroverzní.


A konečně - čím Jozef Kabaň jezdí? U Škodovky bylo jeho posledním služebním vozem SUV Kodiaq, pod křídly BMW jezdí sedanem řady 5. Když si mohl auto vybrat, ještě nebyl k mání vrcholový model M5, takže vzal to nejlepší, co tehdy bylo, vysvětlil. Hádáme-li správně, je to osmiválcové 550i.

Více informací

11. epizoda - 4 automobiloví experti kontra 80 světových premiér

Video vyšlo 15. března 2018 na stránkách cool.iprima.cz

 

Pořad: Autosalon

 

 

 

 

Více informací

Dejte mi tři čtyři roky

Rozhovor vyšel v časopise Svět motorů 2018/03 a 17. března 2018 na stránkách auto.cz

  • Téměř devět let jste byl šéfem designu Škody. To je dlouhá doba. Už jste se v Mnichově zabydlel?

    Zatím na tom pracuji, přece jen je to velká změna.

  • Kdy uvidíme první BMW s vaším rukopisem?

    V případě designérů mají přestupy zažitý scénář. Trvá tak tři čtyři roky, než se začne vliv nového přístupu a šéfdesignéra projevovat v plné šíři. Samozřejmě už dřív budu do některých prací promlouvat, ale budou to zpočátku jen drobnosti.

  • Jak vás známe, jste muž činu. Takže bychom čekali, že sotva jste vstoupil na nové pracoviště, vzal jste tužku a začal už hotové projekty předělávat.

    Zatím jsem to nestihl, ale je vidět, že mě docela znáte. Přišel jsem do nové kultury, do velmi úspěšné značky, a na první kroky je skutečně ještě čas. Musím poznat kolegy a oni musejí poznat mě. Dosud jsem se přesouval čtyřikrát, ale pokaždé v jednom koncernu a neustále narážel na známé tváře. Přechod do úplně jiné firmy je zcela odlišný příběh. Podstata práce je stejná, ale řada interních postupů a procesů se dost liší. Už jen skutečnost, že dřív jsem jezdil prezentovat naši práci jednou za čas z Mladé Boleslavi do Wolfsburku, ale teď mám šéfa v domě. Obě tyto konstelace mají svá pro i proti.

  • Máte už představu, kam chcete design BMW směřovat, nebo teprve hledáte inspiraci?

    Když činíte tak zásadní rozhodnutí, jestli změnit koncern či značku, už tehdy je dobré mít na věc nějaký názor. Takže ano, určitou vizi mám od začátku a postupně ji dál formuji, jak poznávám lidi a prostředí kolem sebe. Zatím však neumím odhadnout, jestli se bude vzhled BMW měnit pozvolna, nebo přistoupíme k razantnějšímu kroku.

  • Už několikrát jste dokázal, že šokovat umíte. Takže předpokládáme, že cesta razantního řezu je vám bližší.

    Pokud člověk chce vytvářet věci, které jsou nestandardní a lidi překvapí, musí být schopný překvapovat i sám sebe a žít takový život. Zatím nemohu nic prozrazovat, ale myslím, že se máte na co těšit. I já se těším.

  • Ve Škodě jste navrhoval nejen auta, ale promlouval i do designu loga, budov a všeho, co se značkou souviselo. Máte nadále tyto ambice?

    Mám rád umění a design všeobecně, takže tyto skutečnosti postupně vyplynuly. Nebylo to nic plánovaného. Nicméně je pravda, že dnes jsem měl třeba jednání o oblečení pro zaměstnance. Takže řekněme, že chci, aby se - pokud to bude možné - estetika BMW nedělila na auta a zbytek. Když dostanu prostor být pro značku prospěšný komplexně, rád se toho chopím. Nějaké signály už jsem vyslal a odezva se začíná pomalu vracet. V první řadě se ovšem soustředím na design aut. To, co jsem dostal v první řadě na starosti, má samo o sobě dost široký záběr.

  • Jak velký tým lidí jste vedl ve Škodě a jaký u BMW?

    Jde zhruba o dvojnásobnou skupinu, takže přes dvě stě lidí. Špičkový tým, který se pokusím nadchnout pro své myšlenky. V tuto chvíli žádné personální změny neplánuji, ale samozřejmě čas ukáže.

  • Jaký jste si vybral služebák?

    Mám BMW 540i sedan v paketu M. Je to fantastické auto. Šel bych do M5, ale to ještě nebylo tou dobou k dispozici. Hned první týden jsem o obrubník odtrhl přední nárazník, protože jsem byl dlouho zvyklý na vyšší Kodiaq. Jak říkám, teprve si v Mnichově zvykám.