Publikované rozhovory s designérem BMW Jozefem Kabaněm

PRVNÍ ROZHOVORY S NOVÝM DESIGNÉREM BMW JOZEFEM KABANĚM.

POŘÍZENÉ BĚHEM ŽENEVSKÉHO AUTOSALONU.

PRVNÍ ROZHOVORY S NOVÝM DESIGNÉREM BMW JOZEFEM KABANĚM.POŘÍZENÉ BĚHEM ŽENEVSKÉHO AUTOSALONU.

    Designérská hvězda Jozef Kabaň: první rozhovor u BMW

    Rozhovor vyšel 13. března 2018 na stránkách auto.idnes.cz

    Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Je to rok, co designérská hvězda Jozef Kabaň skončil ve Škodovce. Má za sebou první měsíce v roli šéfdesignéra u BMW. Potkali jsme se na ženevském autosalonu. „Když jste prémioví, musíte umět překvapit,“ prohlásil při svém vůbec prvním vystoupení pro média v dresu mnichovské automobilky.

    Více informací
    • Potkáváme se na ženevském autosalonu, co v expozici BMW je od vás?
    • Kdy tedy od vás uvidíme první kousek?
    • Bavíme se tu o sériových autech, ale nějaká studie by dříve vzniknout mohla?
    • Co jste udělal jako první, když jste přišel do BMW?
    • BMW je váš druhý koncern v životě...
    • Je ten systém jiný?
    • Čeká nás od BMW evoluce, nebo revoluce?
    • Už jste přemýšlel, jaké prvky byste chtěl BMW vtisknout vy osobně?
    • BMW má spoustu charakteristických prvků, které auto odlišují, není to trochu omezující?
    • Takže byste rád něco odevzdal?
    • Když přijde nový člověk do studia, co mu říkáte?
    • Přivedl jste si do BMW někoho?
    • BMW oddělilo design divize elektrických aut. Je to proto, že klasický design nedokáže fungovat s elektroarchitekturou, nebo proto, že každé to odvětví se má vyvíjet zvlášť?
    • Je možné, že se tato dvě různá odvětví třeba za deset let designově střetnou a elektrická varianta bude s tou benzinovou totožná?
    • Na druhou stranu musí ty prémiové značky dost opatrně našlapovat, mohou si vlastně dovolit revoluci?
    • Čím teď jezdíte?

    Tvorba nových konceptů teď není mojí prioritou, říká Jozef Kabaň

    Článek vyšel 6. března 2018 na stránkách novinky.cz

    Jozef Kabaň stojí za designem Bugatti Veyron i nejnovější Škody Octavia. Pod křídly BMW se zatím spíš seznamuje s firmou. Studii vzniklou pod jeho vedením hned tak očekávat nemáme, má prý aktuálně jiné priority.


    Jméno Jozefa Kabaně je spojené především s koncernem Volkswagen, pro který pracoval posledních pětadvacet let a kde navrhl mimo mnoha jiného Bugatti Veyron nebo poslední, „čtyřokou“ Škodu Octavia. Během loňského roku však své působiště změnil – přešel do BMW.

     

    A právě tato automobilka nám zprostředkovala krátký rozhovor na téma designu. Práci Jozefa Kabaně na vozech této značky si zatím prohlédnout nemůžeme, působí v Mnichově příliš krátce na to, aby se mohl něčím pochlubit na autosalonu. Než uvidíme nějaký produkční vůz, vzniklý pod jeho vedením, bude to trvat zhruba čtyři roky, říká.

     

    Můžeme se v dohledné době těšit aspoň na nějakou studii? „Bude se určitě hledat nějaká cesta, ale momentálně jsou důležitější cíle, ukázání nějakých dalších směrů z mojí strany. Máme nějaký program, který zatím plníme,“ neurčitě odpovídá.


    Rozhovořil se i na téma radarů, čidel a kamer, bez kterých si už moderní auto prémiové značky lze těžko představit. Řada aut se snaží např. radar adaptivního tempomatu někam skrýt, ale jen hrstce se to skutečně daří. Takové prvky vozu pro designéra podle Kabaně představují nepříjemnost, ale musí se s nimi vypořádat, protože zákazníkovi výrazně ulehčují život.


    Kabaň v BMW působí jen pár měsíců, takže největší část jeho prozatímní činnosti tvořilo seznamování s firemní kulturou, s lidmi, kteří tam pracují, a s procesy, jak se věci dějí. A samozřejmě, také se musel důkladně seznámit s aktuálním portfoliem značky a s věcmi, které jsou nyní v přípravě.


    „Jako v každých začátcích, člověk každý den dostává neuvěřitelné množství informací,“ popisuje. Koncernu Volkswagen je prý BMW v řadě věcí podobné – např. v tom, že lidé jsou hrdí na svou práci. Odlišná je naopak firemní kultura a hlavně cesty, kterými se lidé dostávají k výsledku.


    Co můžeme očekávat po stránce designu BMW do budoucnosti? Tímto směrem Kabaň příliš sdílný nebyl, ale uvedl, že pro prémiovou automobilku je důležité umět přinést vždycky něco nového, umět nadchnout stávající i potenciální nové zákazníky. Ovšem, dodejme, že BMW ve své moderní historii jedno překvapení má – jmenovalo se Chris Bangle, jehož tvorba byla velmi kontroverzní.


    A konečně - čím Jozef Kabaň jezdí? U Škodovky bylo jeho posledním služebním vozem SUV Kodiaq, pod křídly BMW jezdí sedanem řady 5. Když si mohl auto vybrat, ještě nebyl k mání vrcholový model M5, takže vzal to nejlepší, co tehdy bylo, vysvětlil. Hádáme-li správně, je to osmiválcové 550i.

    Více informací

    11. epizoda - 4 automobiloví experti kontra 80 světových premiér

    Video vyšlo 15. března 2018 na stránkách cool.iprima.cz

     

    Pořad: Autosalon

     

     

     

     

    Více informací

    Dejte mi tři čtyři roky

    Rozhovor vyšel v časopise Svět motorů 2018/03 a 17. března 2018 na stránkách auto.cz

    • Téměř devět let jste byl šéfem designu Škody. To je dlouhá doba. Už jste se v Mnichově zabydlel?
    • Kdy uvidíme první BMW s vaším rukopisem?
    • Jak vás známe, jste muž činu. Takže bychom čekali, že sotva jste vstoupil na nové pracoviště, vzal jste tužku a začal už hotové projekty předělávat.
    • Máte už představu, kam chcete design BMW směřovat, nebo teprve hledáte inspiraci?
    • Už několikrát jste dokázal, že šokovat umíte. Takže předpokládáme, že cesta razantního řezu je vám bližší.
    • Ve Škodě jste navrhoval nejen auta, ale promlouval i do designu loga, budov a všeho, co se značkou souviselo. Máte nadále tyto ambice?
    • Jak velký tým lidí jste vedl ve Škodě a jaký u BMW?
    • Jaký jste si vybral služebák?