i4 eDrive40 Gran Coupé: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Dojezd na elektřinu, WLTP v km[2]: 491–600
i5 M60 xDrive Sedan: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; Dojezd na elektřinu, WLTP v km[2]: 457–515
BMW i3[1]: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km: 16,6-15,3; Dojezd na elektřinu, WLTP v km[2]: 278–307
Čím je elektromobil speciální.
Elektromotor nabízí působivé zrychlení.
Ve srovnání se spalovacím motorem je výkon elektrického pohonu mnohem dynamičtější. Plný výkon je při jízdě k dispozici okamžitě bez jakékoli prodlevy.
Palivovou nádrž u elektromobilu nahrazuje akumulátor.
Místo spalování paliva využívá k pohonu elektrickou energii. Elektromobil nemá žádnou nádrž na benzin nebo naftu. Místo ní využívá akumulátor, který je dobře chráněný pro případ nehody, a také systém nabíjení.
Rekuperace při brzdění dobíjí akumulátor.
Vozidla s elektromotorem jsou vybavena rekuperačním brzdovým systémem. Na rozdíl od konvenčních brzdových systémů dokáže rekuperovat brzdnou energii. To se označuje jako rekuperace energie nebo rekuperace.
Akumulátor BMW elektrických vozů. Co byste měli vědět.
Kapacita, nabíjecí výkon nebo hmotnost. V souvislosti s akumulátory elektromobilů se používá řada různých pojmů. Zde je stručný přehled.
Podstatnou hodnotou akumulátoru elektromobilu je dlouhá provozní životnost.
Akumulátor představuje nejdražší komponentou elektromobilu, podobně jako spalovací motor u konvenčních BMW. Cena akumulátoru závisí kromě dalších věcí na jeho kapacitě. Stručně řečeno, čím více energie dokáže akumulátor uložit, tím vyšší je jeho cena. Řidiči však mohou pozitivně ovlivnit jeho provozní životnost přizpůsobením svého stylu jízdy. K ochraně akumulátoru přispívají také vestavěné funkce.
Jak prodloužit provozní životnost akumulátoru Vašeho elektromobilu.
Při vývoji akumulátoru elektromobilu bylo vynaloženo maximální úsilí. Jeho dojezd a výkon nabíjení však v průběhu času mírně klesají v důsledku běžného stárnutí. To se označuje jako State of Health (SoH). Tento údaj vyjadřuje maximální energetickou kapacitu akumulátoru ojetého elektromobilu ve srovnání s novým. Nižší SoH znamená kratší dojezd. Šetrným zacházením a umírněným stylem jízdy však můžete provozní životnost akumulátoru prodloužit.
Doporučení pro prodloužení provozní životnosti akumulátoru Vašeho elektromobilu.
Jak si akumulátor elektromobilu udržuje vysokou úroveň nabití.
Akumulátor elektromobilu je určen pro všechny různé každodenní jízdní situace, podléhá však fyzickému stárnutí. Jeden z aspektů jeho stárnutí souvisí se stářím akumulátoru v letech, tzv. kalendářní životnost. Čím méně je akumulátor vystaven maximálním úrovním stavu nabití a vysokým teplotám, když je vozidlo zaparkováno, tím pomalejší je jeho kalendářní stárnutí. Druhý aspekt stárnutí je výrazně ovlivněn počtem cyklů nabití a vybití. Ten se označuje jako tzv. cyklická životnost. Lze ji prodloužit mimo jiné například předvídavým stylem jízdy a pomalejším nabíjením.
Dlouhodobé zkušenosti na příkladu vozu BMW i3.
Životnost akumulátorů u elektromobilů BMW lze prokázat na našem prvním elektromobilu, modelu BMW i3. Proces stárnutí jeho akumulátoru sledujeme od roku 2013. A již předtím, ještě ve fázi vývoje BMW i3, jsme proces stárnutí analyzovali pomocí simulace komplexních jízdních a nabíjecích testů.
Nejlepší předpoklady pro novější generace BMW.
První modely BMW i3 měly v porovnání se současnými modely velmi malé akumulátory. Díky technickému pokroku a větším akumulátorům se však novější generace elektromobilů BMW vypořádají se stárnutím mnohem lépe. Vzhledem k tomu, že stárnutí akumulátoru je v jednotlivých případech ovlivněno řadou různých faktorů, nelze dělat u individuálních vozidel obecné závěry.
Konstrukce elektromotoru. Jednoduché vysvětlení.
Jak elektrický pohon funguje.
Elektromotor převádí elektrický proud na pohyb. Má dvě hlavní součástí: rotor a stator. Jak název naznačuje, rotor je součást, která se otáčí. Jeho pohyb způsobuje interakce magnetických polí rotoru a statoru. Magnetické pole rotoru je generováno magnety nebo elektrickým proudem, v závislosti na typu motoru. Elektromotor přenáší tento otáčivý pohyb na kola prostřednictvím 1rychlostní převodovky. Při pohledu na jízdní cyklus (WLTP) zjistíme, že účinnost elektromotoru je více než třikrát vyšší než u spalovacího motoru. Elektromobily BMW jsou často vybaveny velmi účinnými samostatně buzenými synchronními motory, tzv. SSM.
Výhody samostatně buzeného synchronního motoru (SSM).
Hlavní kompetencí BMW je rozšířené nasazení elektromotorů SSM. Tyto motory se liší tím, že nevyžadují používání „prvků vzácných zemin“ v rotoru. V porovnání s jinými typy motorů poskytují SSM vysokou účinnost a také dobré zrychlení ve vysokých rychlostech. To je užitečné při předjíždění na dálnicích. Motory SSM se rovněž vyznačují nízkou spotřebou. Vzhledem k tomu, že ke zmagnetizování rotoru využívají elektrický proud, dokážou s ohledem na danou situaci poskytovat nízkou spotřebu nebo vysoký výkon.
Výhody synchronního motoru s permanentním magnetem (PSM).
Elektromotor využívající PSM se vyznačuje vysokou hustotou energie. S danými rozměry dokáže poskytovat srovnatelně vysoký výkon. Technicky se od technologie SSM liší tím, že magnetické pole rotoru není generováno elektricky, ale pomocí permanentních magnetů. Elektromotor s technologií PSM se proto ideálně hodí pro integraci do převodovky plug-in hybridních vozidel (PHEV) a M-PHEV (BMW XM).
Jednoduchá konstrukce. Jednoduché používání.
Elektromobil BMW nabízí bezprostřední zrychlení. Bez nutnosti používat spojku nebo řadit převodové stupně. Na rozdíl od spalovacího motoru je u elektromotoru výkon k dispozici okamžitě. Vysoký točivý moment je dostupný od nulových otáček. Ve vysokých rychlostech lze kdykoli využít maximální výkon elektromotoru. Na rozdíl od spalovacího motoru není nutné přizpůsobovat otáčky elektromotoru pomocí změny převodových stupňů.
Jízda v elektrickém BMW. Jedinečný zážitek.
Elektrické BMW jezdí uvolněně tiše, stále však stejně známým způsobem. Při sešlápnutí pedálu se dočkáte okamžitého a masivního zrychlení, které lze excelentně modulovat. A nechybí ani přesný pocit při brzdění. Zaujme rovněž nízké těžiště díky akumulátoru umístěnému ve spodní části vozidla. A Vaše BMW nabídne také špičkovou jízdní stabilitu.
Proč mají elektromobily tak velké zrychlení.
Díky 1rychlostní převodovce Vaše BMW plynule zrychluje bez nutnosti řadit. Točivý moment je k dispozici ihned po sešlápnutí plynového pedálu. Když sundáte nohu z plynového pedálu, Vaše BMW začne stejně pohotově zpomalovat, v závislosti na Vašich preferencích a nastavení rekuperace.
Jak vozidlo BMW brzdí s využitím inteligentní rekuperace.
Brzdový systém elektrického BMW analyzuje brzdnou situaci, aby mohl brzdit maximálně efektivně a využít plný rekuperační potenciál elektromotoru. V případě potřeby se aktivuje také konvenční brzdový systém. Tato inteligentní kombinace zajišťuje maximální rekuperaci energie, šetří brzdy a snižuje množství emisí z brzd.
Srovnání elektrických vozů.
i5 eDrive40 Touring: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 19,2–16,5; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 483–560
i5 eDrive40 Sedan: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 18,8–16; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 499–579
i4 eDrive40 Gran Coupé: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 491–600
i7 xDrive60: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 20,3 - 18,5; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 572 - 624
i4 M50 xDrive Gran Coupe: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 21,9–17,8; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 416–515
i5 M60 xDrive Sedan: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 457–515
i5 M60 xDrive Touring: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 20,9–18,4; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 442–502
i7 M70 xDrive: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 490–559
iX2 xDrive30: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 417–449
iX xDrive40: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 21,4–19,4; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 403–435
iX1 eDrive20: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 430–474
iX3: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 18–17,6; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 461–471
BMW i3[1]: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km: 16,6-15,3; Dojezd na elektřinu, WLTP v km[2]: 278–307
iX M60: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 24,7–21,9; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 500–565
OTÁZKY A ODPOVĚDI.
Více informací.
Dojezd na elektřinu.
Naše elektrické vozy poskytují dojezd, který Vám snadno umožní cestovat na delší vzdálenosti. Plánovač tras Vám ukáže, kde můžete svůj vůz na cestě nabít.
Doma nebo na cestách.
Velmi snadné nabíjení. Pohodlně doma z vlastního zdroje nebo flexibilně na cestách, například na rychlonabíjecích stanicích. Nabíjecí síť se neustále rozrůstá a přibývají i nová řešení pro nabíjení doma.
Spotřeba paliva a emise CO2.
i5 eDrive40 Touring: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 19,2–16,5; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 483–560
i5 eDrive40 Sedan: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 18,8–16; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 499–579
i4 eDrive40 Gran Coupé: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 491–600
i7 xDrive60: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 20,3 - 18,5; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 572 - 624
i4 M50 xDrive Gran Coupe: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 21,9–17,8; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 416–515
i5 M60 xDrive Sedan: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 457–515
i5 M60 xDrive Touring: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 20,9–18,4; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 442–502
i7 M70 xDrive: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 490–559
iX2 xDrive30: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 417–449
iX xDrive40: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 21,4–19,4; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 403–435
iX1 eDrive20: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 430–474
iX3: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 18–17,6; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 461–471
BMW i3[1]: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km: 16,6-15,3; Dojezd na elektřinu, WLTP v km[2]: 278–307
iX M60: Spotřeba elektřiny, kombinovaná WLTP v kWh/100 km[1]: 24,7–21,9; Elektrický dojezd, WLTP v km[2]: 500–565
[1] Oficiální údaje o spotřebě paliva, emisích CO2, spotřebě elektřiny a dojezdu byly stanoveny podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 v platném znění. Hodnoty WLTP berou při udávání dojezdu v úvahu i veškerou volitelnou výbavu (v tomto případě dostupnou na německém trhu). U vozidel nově schválených od 1. ledna 2021 již nejsou k dispozici oficiální hodnoty podle NEDC, ale pouze podle WLTP. Kromě toho jsou hodnoty NEDC od 1. ledna 2023 na základě nařízení EK 2022/195 z osvědčení o shodě (COC listů) vymazány. Další informace o postupech měření WLTP a NEDC naleznete na www.bmw.cz/wltp
Více informací o oficiální spotřebě paliva a emisích CO2 nových osobních automobilů lze nalézt v příručkách o spotřebě paliva (DAT), emisích CO2 a spotřebě elektrické energie nových osobních automobilů, které získáte u všech prodejců a na adrese: DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Německo, a na https://www.dat.de/co2/.
[2] Dojezd závisí na různých faktorech, jako jsou zejména individuální jízdní styl, charakteristika trasy, okolní teplota, využívání topení/klimatizace a temperování interiéru před odjezdem.
[3] Nabíjecí výkon závisí na stavu nabití baterie, okolní teplotě, individuálním jízdním stylu a používání doplňkových spotřebičů. Uvedené dojezdy jsou vypočítány podle metodiky WLTP. Doby nabíjení platí pro teplotu 23 °C při zahájení nabíjení těsně po jízdě a mohou se lišit v závislosti na způsobu používání.