BMW NA CESTĚ DO UDRŽITELNÉ BUDOUCNOSTI.
ZJISTĚTE, CO BMW GROUP DĚLÁ PRO UDRŽITELNĚJŠÍ MOBILITU.

1. ELEKTRIFIKOVANÁ MOBILITA.
Více než 1 000 000 elektrifikovaných vozů dodala BMW Group do roku 2021 na silnice.
2. RECYKLACE BATERIÍ.
90 % vysokonapěťových baterií elektrifikovaných vozů BMW Group je recyklovatelných.
3. INKLUZE.
V BMW Group pracuje 6,5 % lidí se zdravotním postižením. Vášeň nedělá rozdíly.
4. CIRKULÁRNÍ PŘÍSTUP.
V průměru je v novém vozidle BMW Group použito 60 kg recyklovaných plastů, což představuje až 20% podíl.
5. RECYKLACE ODPADU.
99 % odpadu, který vznikne při naší celosvětové roční výrobě 2,5 milionu vozidel, bude od roku 2021 recyklováno (93,4 %) nebo znovu využito (např. tepelně) (5,8 %).
6. ENERGETICKY ÚSPORNÁ OPATŘENÍ.
Díky přechodu na LED osvětlení v 16 závodech ušetří BMW Group od roku 2018 ročně 130 milionů kWh elektrické energie.
7. DIVERZITA.
V BMW Group pracuje 120 000 kolegů ze 113 zemí – rozmanitost je jedním z našich nejdůležitějších faktorů úspěchu.
8. SNÍŽENÍ PRODUKCE EMISÍ CO₂.
78,1 % emisí CO₂ z výroby každého vozu BMW Group se podařilo mezi roky 2006 a 2022 ušetřit.
AUTOMOBILY A MATERIÁLY.
NAŠE CESTA K VĚTŠÍ UDRŽITELNOSTI NA PŘÍKLADU NOVÉHO BMW iX.
Podívejte se na video a zjistěte, jak BMW iX dokonale kombinuje recyklované materiály s inovacemi a luxusem. Kliknutím na „Shop the Look“ si můžete přizpůsobit naše předkonfigurované BMW iX se sedadly čalouněnými bez použití kůže, dřevěným ovládacím panelem s certifikátem FSC a dalšími udržitelnými aspekty podle svých preferencí.

RECYKLOVANÉ MATERIÁLY – MÍSTO VYHAZOVÁNÍ RECYKLACE.

Rybářské sítě.
Čalounění podlahy BMW iX a nového BMW X1 je vyrobeno z plastové příze, jejíž surovinu tvoří vyřazené rybářské sítě, podlahové krytiny a zbytkový odpad z výroby plastů. V novém, dosud ojedinělém recyklačním procesu vznikne z rybářských sítí a lan vysoce kvalitní plastový recyklát, který se bude od roku 2025 používat ve vozech Neue Klasse. Tyto díly pro obložení v interiéru a exteriéru produkují o 25 % méně emisí CO₂ než konvenčně vyráběné komponenty.

Recyklované plasty.
Recyklované materiály se používají v mnoha dílech vozů BMW. Například upevnění nárazníků, vnitřní struktura výplní dveří, kryt prostoru stěračů a rám obložení přídě BMW iX jsou vyrobeny ze 100% recyklovaného plastu.

Kaktusová vlákna.
BMW Group ve spolupráci se start-upy vyvíjí inovativní povrchy na biologické bázi. Například nově vyvinutý materiál DeserttexTM se skládá z práškových kaktusových vláken a polyuretanové matrice na biologické bázi. Díky tomu je možné eliminovat živočišné suroviny, což přináší výrazné snížení emisí CO₂.
UDRŽITELNĚJŠÍ AUTOMOBILOVÉ LAKY Z BIOMASY.

V lakovnách evropských továren BMW Group se používají matné laky, které se nevyrábějí z ropy, ale z obnovitelných surovin, například z bioodpadu. V továrnách BMW Group v Rosslynu a Lipsku se rovněž využívají udržitelným způsobem vyráběné antikorozní nátěry. Úspora CO₂ stanovená v procesu certifikovaném TÜV bude v období 2022 až 2030 činit více než 15 000 tun CO₂.
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY NA TÉMA AUTOMOBILY & MATERIÁLY.
Jak udržitelné jsou elektromobily?
Například bilance emisí CO₂ čistě elektrického BMW iX3 je o 30 % nižší než u referenčního BMW X3 sDrive20d, a to při použití elektřiny vyrobené v evropském energetickém mixu (na základě spotřeby podle cyklu WLTP). Pokud je baterie nabíjena výhradně elektřinou z obnovitelných zdrojů, jsou emise CO₂ nižší dokonce přibližně o 60 %.
Jaká je životnost baterie elektromobilu?
BMW Group má zkušenosti s více než 1 milionem elektrifikovaných modelů vyrobených za posledních 10 let. Proto při koupi nového plug-in hybridního či elektrického vozu BMW a BMW i získáte na vysokonapěťovou baterii prodlouženou záruku platnou do nájezdu 160 000 km.
Na adrese www.bmw.de/de/topics/neuwagen/gewaehrleistung.html získáte více informací o podmínkách.
Jaké jsou součásti baterie elektromobilu?
Lithium-iontová baterie se skládá ze čtyř součástí: katody, anody, separátoru a elektrolytu. Pro kvalitu baterie je zásadní nejen přesné množství a kvalita jednotlivých komponent, ale také způsob, jakým jsou jednotlivé komponenty spojeny a zpracovány
Jaké pokrokové materiály se používají ve vozech BMW?
Používáním obnovitelných surovin a přírodních vláken, recyklovaných plastů, veganských alternativ kůže a recyklovatelných textilií chce BMW Group zvýšit obecné povědomí o udržitelných materiálech a nabídnout transparentní pohled na cirkularitu, která je pro BMW jedním z pilířů na cestě k udržitelné budoucnosti.
Z pohledu BMW Group může trvale a udržitelně snížit emise CO₂ pouze komplexní přístup k osvědčeným a novým materiálům. Z tohoto důvodu BMW Group nejen prosazuje úspěšný rozvoj trhu s druhotnými materiály, ale také zintenzivňuje spolupráci s inovativními start-upy v oblasti materiálů budoucnosti.
Co dělá BMW pro recyklaci baterií do elektromobilů?
Přístup BMW Group „Design for Recycling“ znamená, že základy pro ekologickou recyklaci každého nového vozidla BMW jsou položeny již ve fázi vývoje a výroby. To se týká i vyřazených vysokonapěťových baterií použitých v elektromobilech. Kromě sekundárního využití jako stacionárního úložiště elektrické energie pro stabilizaci veřejné elektrické sítě BMW Group také spolupracuje s různými partnery na podpoře recyklace a vytváření uzavřených materiálových cyklů (cirkulace) pro bateriové články.
CIRKULARITA & ZDROJE.

POZNEJTE SÍLU CIRKULARITY.
NAŠE VIZE: Z AUTOMOBILŮ DNEŠKA VYROBÍME AUTOMOBILY ZÍTŘKA.
Odpovědné nakládání se zdroji hraje pro BMW Group klíčovou roli. V tomto procesu chceme i nadále používat suroviny v souladu s našimi čtyřmi principy oběhového hospodářství:
RE:THINK – Vše, co děláme, je zaměřeno na oběhové hospodářství.
RE:DUCE – Děláme více s menšími zdroji, kdekoli můžeme.
RE:USE – Prodloužení životního cyklu jednotlivých výrobků.
RE:CYCLE – Udržení zdrojů v oběhu co nejdéle
ČTYŘI FÁZE ŽIVOTA BATERIOVÉHO ČLÁNKU.

Vývoj.
BMW Group v mnichovském Kompetenčním centru pro bateriové články zkoumá ideální chemické složení článků lithium-iontové baterie. Za tímto účelem procházejí katody, anody, separátory a elektrolyt komplexním vývojovým procesem.

Použití ve vozidle.
Elektromobily dnes již dosahují dojezdu přes 600 km na jedno nabití baterie a tento trend má stoupající tendenci. Zkušenosti ukazují, že elektromobily mohou dosáhnout stejného dojezdu jako konvenční vozidla, aniž by bylo nutné vyměňovat vysokonapěťovou baterii.

Druhý život.
Po intenzivním používání ve vozidle by mohla být lithium-iontová baterie využívána ještě mnoho let, např. jako stacionární úložiště v bateriových farmách, před tím, než bude předána k recyklaci.

Recyklace.
Suroviny bateriového článku lze recyklovat. V Kompetenčním centru pro bateriové články BMW Group vyvíjí využití druhotných surovin pro bateriové články nové generace. Tím se uzavírá životní cyklus bateriového článku a může začít znovu.
VÍTR, SLUNCE A INOVATIVNÍ TECHNOLOGIE.
DVĚ DÍLA. DVA PŘÍKLADY.

Větrná energie.
Každá ze čtyř větrných elektráren v areálu továrny BMW Group v Lipsku dosahuje jmenovitého výkonu 2,5 MW. Pokrývají přibližně osminu spotřeby elektrické energie celé továrny. Inteligentní skladovací farma, v níž je zapojeno až 700 baterií BMW i3, ukládá přebytečnou energii ze čtyř větrných turbín a v době bezvětří ji dodává zpět do sítě.

Fotovoltaika.
Solární elektrárna v továrně BMW Brilliance Automotive Ltd. v Dadongu (Šen-jangu) byla v roce 2022 schopna vyrobit více než 21 MWh elektřiny z obnovitelných zdrojů. Za tímto účelem byla její plocha v rámci rozšíření závodu v Šen-jangu zvětšena o 110 000 m2, což odpovídá přibližně 15 fotbalovým hřištím, na 290 000 m2.
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY O OBĚHOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ A ZDROJÍCH.
Co znamená oběhové hospodářství?
Oběhové hospodářství, nazývané také cirkulárnost, označuje princip, podle kterého se výrobky po uplynutí životnosti používají jako suroviny pro nové výrobky nebo materiály.
Proč je oběhové hospodářství důležité?
Chránit a zachovávat životní prostředí, využívat cenné zdroje více než jednou a zajistit, aby vznikalo méně odpadu – to je to, co BMW Group sleduje svými čtyřmi principy oběhového hospodářství. Kromě toho lze omezit produkci CO₂ využitím druhotných materiálů (např. hliníku). Klíčem k dosažení oběhového hospodářství jsou inovace.
Jaké zdroje energie BMW používá?
Továrny BMW Group neustále usilují o ochranu životního prostředí prostřednictvím transformace se zaměřením na udržitelnost a využívání obnovitelných zdrojů energie. V závislosti na okolnostech a lokalitě zavádíme co možná nejúčinnější opatření. Od regionální ekologické elektřiny z vodních elektráren pro závody BMW Group v Mnichově a Dingolfingu, přes výrobu elektřiny z fotovoltaických systémů v čínských závodech BBA v Šen-jangu, bioplynovou stanici asi 100 km od jihoafrické továrny BMW Group v Rosslynu až po výrobu elektřiny z větrné energie v továrně BMW Group v Lipsku.
VÝROBA & DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC.
OPATŘENÍ PRO VĚTŠÍ UDRŽITELNOST VE VÝROBNÍCH ZÁVODECH BMW.
Zaměření na udržitelnost a blízkost k zákazníkovi jsou charakteristickými rysy BMW Group. Proto vyrábíme přímo na místě po celém světě, vždy v souladu s jednotnými standardy kvality a bezpečnosti.

NĚMECKO.
Mnichov: Zařízení na reverzní osmózu zpracovává odpadní vodu z katodického ponorného lakování, což je druh základního laku vozidel, a znovu ji využívá ke stejnému kroku. Celkově se tak sníží roční spotřeba čerstvé vody o více než šest milionů litrů. Zelená střecha lakovny o rozloze přibližně 10 000 m2 zlepšuje nejen izolaci, ale také kvalitu ovzduší v areálu.
Dingolfing: Díky kogeneračnímu zařízení si továrna BMW Group v Dingolfingu vyrábí téměř polovinu své vlastní spotřeby elektřiny. Využívá 100% zelenou elektřinu, včetně obnovitelné elektřiny z místních vodních elektráren. Továrna pokrývá více než 40 % své potřeby vody z vlastních studní, čímž šetří zásoby pitné vody v regionu.
Lipsko: Inteligentní bateriová farma ukládá přebytečnou energii ze čtyř větrných turbín a v době bezvětří ji dodává zpět do sítě.
DADONG (ČÍNA).
Kromě solární elektrárny o rozloze přibližně 110 000 m2 se v továrně BMW Brilliance Automotive Ltd. v Dadongu (Šen-jang) odděluje hliníkový a ocelový šrot podle druhu a při lakování se nepoužívá žádná pitná voda. Vlastní železniční stanice továrny rovněž umožňuje přepravovat 80 % vyrobených vozidel na místo určení zcela nebo zčásti po železnici.
ROSSLYN (JIHOAFRICKÁ REPUBLIKA).
Továrna BMW Group v Rosslynu získává elektřinu z bioplynové stanice vzdálené asi 100 km, která je spojena s velkou farmou skotu. Hnůj z přibližně 30 000 zvířat pokrývá až 30 % spotřeby elektrické energie v areálu. V lakovně se také, stejně jako v Lipsku, používají antikorozní laky vyráběné udržitelným způsobem, které ve srovnání s laky na bázi fosilních paliv šetří 40 % CO₂.
1. SPARTANBURG (USA).
Továrna BMW Group ve Spartanburgu využívá pomocí kogenerační jednotky metan z přilehlé skládky k pokrytí až 25 % vlastní energetické spotřeby. Dalších 400 solárních modulů vyrobí ročně 135 MWh zelené elektřiny.