PŘEHLED BMW ŘADY 5.

První BMW řady 5 navázalo na koncept modelů „Neue Klasse“ a bylo dynamickým vozem s moderním designem, vybaveným inovativní technikou, výkonnými motory a komfortními prvky známými z luxusních limuzín. Prvky jako maska chladiče ve tvaru ledvinek nebo Hofmeisterův záhyb na C sloupku již půl století definují charakteristický design tohoto sportovního business sedanu. BMW řady 5 bylo prvním vozem BMW, který přišel s novým názvoslovím a jasným rozdělením výrobního programu do číselně označených modelových řad. První číslice v označení jednotlivých modelů určuje modelovou řadu, další dvě poskytují informace o motoru. Tento systém pojmenování začaly používat všechny budoucí modely BMW. V roce 1975 tento princip převzalo BMW řady 3, v roce 1976 BMW řady 6 a v roce 1977 BMW řady 7.

Více informací

5 VLASTNOSTÍ BMW ŘADY 5.

  • 01 Působivá jízdní dynamika
  • 02 Elegantní a moderní design
  • 03 Komfortní a elegantní interiér
  • 04 Průkopnické technologie
  • 05 Zásluhou BMW ConnectedDirve nejlepší propojení s online službami
BMW řady 5 Sedan, stojící zástupci 6 generací

STRUČNÁ HISTORIE BMW ŘADY 5.

Během půlstoletí své existence je BMW řady 5 od svého počátku průkopníkem své třídy a představuje vrchol segmentu business sedanů na celém světě. Zjistěte více o fascinující historii BMW řady 5.

Více informací

STRUČNÁ HISTORIE BMW ŘADY 5.

PRVNÍ GENERACE BMW ŘADY 5.

BMW 520 (E12) tříčtvrteční pohled zepředu statický

(BMW E12)

V roce 1972 přišel na trh první vůz, který pro BMW vytvořila designérská legenda Paul Bracq. BMW řady 5 již vykazuje všechny znaky, které budou tento sedan vyšší střední třídy charakterizovat i v budoucnu: výrazná maska chladiče ve tvaru ledvinek s dvojitými světlomety, protáhlá silueta a pro BMW typický pohon zadních kol. Tyto rysy doprovází podvozek, který ojedinělou formou kombinuje sportovnost, bezpečnost a komfort. Uvnitř převládá spíše důraz na funkčnost než extravagantní detaily. Interiér inspiruje na dotyk působivými materiály a komfortní výbavou. 

V následujícím roce přišly na trh výkonnější verze: BMW 525 s výkonem 107 kW (145 k), následované BMW 528 s motorem o výkonu 121 kW (165 k).

Od modelového roku 1977 dochází v rámci faceliftu prováděného u všech verzí k mírnému zvýšení kapoty od masky ve tvaru ledvinek až k čelnímu sklu, zvětšení zadních světel a vybavení šestiválcových modelů BMW 525 a 528 dvojitými karburátory. Tím získávají vyšší výkon. Po necelých 700 000 vyrobených kusech výroba skončila společně s příchodem následující generace BMW řady 5 (E28).

Výroba: 1972–1981
Motory: 1,8–3,5 litru (66–160 kW, 90–218 k), 4- a 6válce
Délka/šířka/výška: 4620 mm/1690 mm/1425 mm

DRUHÁ GENERACE BMW ŘADY 5.

BMW řady 5 Sedan (E28) tříčtvrteční pohled z boku statický

(BMW E28)

Nástupce první generace BMW řady 5 se od svého předchůdce lišil především dalším vývojem jeho techniky. Design je výraznější, preciznější a především díky vyšší zadní části také aerodynamičtější. Typická přední část s dvojitými světlomety zůstává nezměněna. Poprvé jsou k dispozici nové technické inovace, jako je ABS, airbag, elektronicky řízené motory, katalyzátor výfukových plynů nebo palubní počítač. Téměř všechny motory jsou nyní vybaveny nepřímým vstřikováním.

V roce 1983 dostalo BMW řady 5 vznětový motor: BMW 524td bylo s výkonem 85 kW (115 k) ve své době nejrychlejším sedanem se vznětovým motorem na světě. 

V roce 1985 k BMW M535i přibylo první BMW M5, které zakládá segment sportovních sedanů a ukazuje, že výjimečné jízdní výkony nemusí být výhradní doménou exotických sportovních vozů. BMW M5, vyráběné výhradně ručně, má stejný řadový šestiválec o objemu 3,5 litru jako BMW M635Csi a výkon 210 kW (286 k). Současně mu jeho nenápadnost dodává na důstojnosti.

M modely generace E12 vznikly u BMW M GmbH v malém počtu již v roce 1974. Tento vývoj vyvrcholil modelem BMW M535i. S velkým předním spoilerem a šestiválcovým motorem o výkonu 160 kW (218 k) tento model stanovil nová měřítka jak v otázkách vzhledu, tak sportovních výkonů.

Do konce roku 1987 opustilo továrnu více než 722 000 vozů BMW řady 5 (E28).

Výroba: 1981–1987
Motory: 1,8–3,5 litru (66–210 kW, 90–286 k), 4- a 6válce
Délka/šířka/výška: 4620 mm/1700 mm/1415 mm

TŘETÍ GENERACE BMW ŘADY 5.

BMW řady 5 Sedan (E34) tříčtvrteční pohled zepředu jízdní

(BMW E34)

BMW řady 5 (E34) představené veřejnosti v lednu 1988 bylo výrazně větší a širší než jeho předchůdce. Mělo také citelně lepší aerodynamiku s hodnotou cx = 0,30, která zajistila, že všechny modely BMW řady 5 se zážehovým motorem byly schopné jet rychleji než 200 km/h. Díky dlouhému rozvoru a téměř optimálnímu rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravou zaujala svými sportovními a dynamickými jízdními vlastnostmi, což platilo pro všechny verze od čtyřválce BMW 518i až po BMW M5 s výkonem 232 kW (315 k), které se objevilo v průběhu prvního roku uvedení na trh. 

V roce 1991 překvapilo BMW řady 5 Touring – poprvé se v segmentu vozů vyšší střední třídy objevilo kombi od BMW. Jednou z jeho zajímavostí bylo samostatně otevíratelné okno ve víku zavazadlového prostoru. Ve stejném roce získaly boční dveře výztuhy jako ochranu proti bočnímu nárazu.

V roce 1992 přichází na trh první BMW řady 5 s pohonem všech kol, konkrétně BMW 525iX. A dalším prvenstvím je vybavení modelů BMW řady 5 osmiválcovými motory. V modelech BMW 530i a BMW 540i se tyto motory vyznačují mimořádně kultivovaným chodem. BMW M5 si zachovává řadový šestiválcový agregát. Jeho zdvihový objem je však zvětšen na 3,8 litru, což má za následek nárůst výkonu na 250 kW (340 k). Posílené BMW M5 je k dispozici také ve verzi Touring. 

Výroba sedanu byla ukončena v roce 1995, zatímco prodej BMW řady 5 Touring pokračoval až do roku 1996. Celkem se prodalo 1,3 milionu kusů druhé generace BMW řady 5.

Výroba: 1988–1996
Motory: 1,8–4,0 litru (83–250 kW, 113–340 k), 4-, 6- a 8válce
Délka/šířka/výška: 4720 mm/1751 mm/1412–1421 mm

ČTVRTÁ GENERACE BMW ŘADY 5.

BMW řady 5 Sedan (E39) tříčtvrteční pohled z boku stojící

(BMW E39)

Navzdory větším rozměrům zůstává hmotnost karoserie BMW řady 5 (E39), tedy čtvrté generace, stejná. To je způsobeno větším podílem hliníku, přičemž také podvozek je z velké části vyroben z tohoto lehkého materiálu. Výrazně se rovněž zvýšila tuhost struktury karoserie. BMW řady 5 (E39), které se začalo prodávat v roce 1995, mělo navíc vynikající antikorozní úpravu karoserie, protože více než tři čtvrtiny karoserie byly žárově pozinkované. V kombinaci s mnoha technickými detaily vytvářel elegantní design karoserie ve své třídě rekordní součinitel odporu vzduchu. Zárukou bezpečnosti bylo až deset airbagů.

Od roku 1997 bylo i této generaci k dispozici také BMW řady 5 Touring. V roce 1998 debutovala ve vznětových motorech nová technologie vstřikování – common-rail – která na dlouhá léta stanovila nová měřítka pro výkonnost a současně hospodárnost. Moderní motory doslova nadchly svým výkonem a hladkým chodem, a to od čtyřválcového vznětového motoru až po mimořádně výkonný motor V8 s výkonem 294 kW (400 k) v BMW M5.

Modernizace BMW řady 5 v roce 2000 přinesla světelné kroužky kolem hlavních světlometů, které se používají dodnes. Současně byla zavedena kulatá mlhová světla namísto dřívějších hranatých. S více než 1,48 milionu dodaných vozů (včetně 266 000 modelů Touring) stanovila čtvrtá generace BMW řady 5 až do konce výroby v roce 2004 nový prodejní rekord.

Výroba: 1995–2004
Motory: 2,0–5,0 litru (85–294 kW, 115–400 k), 4-, 6- a 8válce
Délka/šířka/výška: 4775–4805 mm/1800 mm/1435–1445 mm

PÁTÁ GENERACE BMW ŘADY 5.

BMW řady 5 Sedan (E60) tříčtvrteční pohled zepředu jedoucí

(BMW E60, E61)

Design BMW řady 5 Sedan (E60/60) páté generace nabízeného od roku 2003 zaujal charakteristickými tvary, které vznikly pod vedením Chrise Bangla. Střídající se konkávní a konvexní plochy vytvářejí jedinečnou hru světla a stínu a působivou dynamiku. Koncepce ovládání byla převzata z luxusních limuzín BMW a umožnila řidiči obsluhovat různé systémy BMW řady 5 pomocí systému iDrive. Na přání byl k dispozici Head-Up Displej promítající nejdůležitější informace související s jízdou přímo do zorného pole řidiče na čelní sklo. 

Nové BMW řady 5 Sedan bylo větší a prostornější než předchozí model, a přitom nebylo těžší než předchozí generace, ve skutečnosti v závislosti na motoru bylo dokonce až o 75 kg lehčí. Jedním z faktorů této skutečnosti bylo použití hliníkové přední části snižující hmotnost spojené se zbytkem karoserie vyrobené z oceli. Tato kombinovaná koncepce udala nové trendy v konstrukci karoserie obecně. 

Na přání jsou k dispozici natáčecí světlomety a adaptivní brzdová světla. Svoji premiéru v rámci BMW si v tomto modelu kromě adaptivních stabilizátorů odbyl také adaptivní systém udržování rychlostí (ACC). Použitá řešení spolu se sportovně naladěným podvozkem zajistily mimořádnou jízdní dynamiku, která byla v daném segmentu unikátní. Řadové šestiválce zaujmou ve vznětové verzi technologií common rail, v zážehové dvojitým proměnným časováním Bi-VANOS. 

Začátkem roku 2005 se představilo BMW M5 vybavené fantastickým pětilitrovým motorem V10 o výkonu 373 kW (507 k). Tento extrémně dynamický sportovní model byl k dispozici ve verzích Sedan i Touring, což z druhé uvedené varianty učinilo jedno z nejrychlejších kombi na světě.

V roce 2007 došlo k modernizaci vzhledu, přičemž změněny byly především světlomety a nárazníky, přepracován byl také systém iDrive.

Výroba: 2003–2010
Motory: 2,0–5,0 litru (120–373 kW, 163–507 k), 4-, 6-, 8- a 10válce
Délka/šířka/výška: 4841–4855 mm/1846 mm/1468–1512 mm

BMW ŘADY 5 GRAN TURISMO.

BMW řady 5 Gran Turismo (F07) tříčtvrteční pohled zepředu jedoucí

(BMW F07)

Souběžně s BMW řady 5 definovalo BMW zcela nový automobilový segment: BMW řady 5 Gran Turismo spojilo vlastnosti sedanu, prakticky využitelného vozu Sports Activity Vehicle (SAV) a klasického Gran Turisma. Vůz kombinoval eleganci, velkoryse prostornou úroveň komfortu a jízdní dynamiku typickou pro BMW.

Charakteristickými rysy tohoto modelu byly linie střechy, protažená boční linie, velká BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek a široká záď podtržená světly ve tvaru písmene L a horizontálně navrženými liniemi. Zásluhou použitých motorů, standardně dodávaného aktivního podvozku a 8stupňové automatické převodovky nabídlo BMW řady 5 Gran Turismo nejvyšší možnou úroveň dynamiky, komfortu a hospodárnosti. Podvozek zaujal technickými inovacemi, jako je přední náprava s dvojitými příčnými rameny, pátá generace víceprvkové integrální zadní nápravy a volitelné integrální aktivní řízení, jehož součástí bylo řízení zadních kol.

Uvnitř na posádku čekal velkorysý a všestranně využitelný prostor s mírně zvýšenou polohou sedadel a bohatým prosklením. Luxusní atmosféru dotvářely vybrané materiály. Díky systému BMW iDrive měl řidič vždy ideální přehled o rozsáhlých funkcích BMW řady 5 Gran Turismo v podobě například BMW ConnectedDrive (volitelné) či asistenčních systémů, jako bylo varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, noční vidění BMW Night Vision či asistent dálkových světel. Kromě toho byly k dispozici služby BMW Online a BMW Teleservices, využívající trvalé připojení k internetu.

Výroba: 2009–2017
Motory: 2,0–4,4 litru (136–330 kW, 184–450 k), 4-, 6- a 8válce
Délka/šířka/výška: 4998 mm/1901 mm/1559 mm

ŠESTÁ GENERACE BMW ŘADY 5.

BMW 518d Sedan (F10 LCI) tříčtvrteční pohled z boku jedoucí

(BMW F10, F11)

V roce 2010 přišla na trh dosud nejúspěšnější generace BMW řady 5, které se prodalo více než dva miliony kusů. Sportovně elegantní design, pro BMW typická radost z jízdy a velké množství inovativních technologií tomuto vozu zajistily vedoucí postavení v segmentu business sedanů.

Vůz bylo možné objednat s inteligentním systémem pohonu všech kol BMW xDrive, který rozděloval hnací sílu mezi kola podle aktuální jízdní situace. Nejvýkonnějším zážehovým motorem byl vidlicový osmiválec s technologií BMW Twin Power Turbo o výkonu 300 kW (407 k). Jeho protějškem mezi vznětovými pohonnými jednotkami byl řadový šestiválec o výkonu 220 kW (300 k). Od září 2010 byl pro BMW řady 5 k dispozici M sportovní paket, který automobilu zvenku i zevnitř dodal více sportovního charakteru. S M sportovním podvozkem, M aerodynamickým paketem a M koly z lehké slitiny působil mimořádně svalnatým a silným dojmem.

Interiér vylepšila M sportovní sedadla doplněná M koženým volantem, M řadicí pákou a M obložením interiéru. M modely dosahovaly výkonu až 441 kW (600 k).

Facelift v roce 2013 přinesl mírné přepracování designu, a především další motory do nabídky. Standardně jsou součástí výbavy xenonové světlomety a rozhraní Bluetooth pro připojení telefonů.

Od roku 2016 byla k dispozici plug-in hybridní varianta BMW 530e iPerformance umožňující lokálně bezemisní jízdu – samozřejmě vždy kombinovanou s vlastnostmi typickými pro BMW, jako je špičková jízdní dynamika, komfort a hospodárnost.

Výroba: 2009–2017
Motory: 2,0–4,4 litru (105–423 kW, 143–575 k), 4-, 6- a 8válce.
Délka/šířka/výška: 4899–5039 mm/1860 mm/1464–1471 mm

SEDMÁ GENERACE BMW ŘADY 5.

BMW 530e Sedan (G30) tříčtvrteční pohled zepředu při nabíjení

(BMW G30, G31)

V roce 2017 posunulo BMW řady 5 koncept sportovního business sedanu opět na zcela novou úroveň. Designu dominují typické proporce BMW, ztělesněné dlouhým rozvorem, prodlouženou kapotou motoru a plynule klesající linií střechy. Pomocí čistých ploch a precizně vedených linií je BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek přímo propojená se světlomety, což opticky zdůrazňuje šířku vozu. 

Moderní motory, hospodárné a na přání dostupné plug-in hybridní varianty poskytují jízdní dynamiku, která je ve své třídě bezkonkurenční. Volitelný adaptivní podvozek a Integrální aktivní řízení jsou dalšími příspěvky pro dynamický a současně komfortní jízdní projev. 

Pokrokové asistenční systémy jsou zárukou bezpečnosti v krizových dopravních situacích. Výbava Driving Assistant Professional, která je k dispozici na přání, pomáhá s udržováním v jízdním pruhu a případně s nouzovým zastavením.

Facelift z roku 2020 dal vnějšímu designu nové podněty. Přepracovaná byla BMW maska ve tvaru ledvinek, světlomety jsou nyní nižší a mohou mít laserové moduly, nabídku oživuje nová paleta laků karoserie. V interiéru jsou k dispozici nová komfortní sedadla a vyspělejší asistenční systémy s funkcí automatické tvorby uličky pro záchranáře na dálnicích nebo automatické brzdné funkce ve městě.

Výroba: 2009–2017
Motory: 1: 1,6 –4,4 litru (110–467 kW, 150–635 k), 4-, 6- a  válce
Délka/šířka/výška: 4936–5001 mm/1868–1903 mm/1467–1479 mm

BMW ojeté vozy před BMW dealerstvím

BMW OVĚŘENÉ OJETÉ VOZY.

BMW řady 5 Sedan (G30) tříčtvrteční pohled z boku jízdní

BMW ŘADY 5 SEDAN.

M modely BMW řady 5 Sedan (G31) tříčtvrteční pohled zepředu jízdní

M MODELY BMW ŘADY 5 SEDAN.

BMW řady 5 Touring (G31) tříčtvrteční pohled z boku statický

BMW ŘADY 5 TOURING.

Spotřeba paliva a emise CO₂.

  • BMW řady 5 Sedan:
    Spotřeba paliva v l/100 km (kombinovaná): 10,7–1,7
    Emise CO2 v g/km (kombinované): 246–39

    Plug-in hybridní modely BMW řady 5 Sedan:
    Spotřeba paliva v l/100 km (kombinovaná): 2,3–1,7
    Emise CO2 v g/km (kombinované): 53–39

    BMW řady 5 Touring:
    Spotřeba paliva v l/100 km (kombinovaná): 8,3–1,8
    Emise CO2 v g/km (kombinované): 189–42

    Plug-in hybridní modely BMW řady 5 Touring:
    Spotřeba paliva v l/100 km (kombinovaná): 2,4–1,8
    Emise CO2 v g/km (kombinované): 52–42

    Oficiální údaje o spotřebě paliva, emisích CO2 a spotřebě elektřiny byly stanoveny podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 v platném znění. Hodnoty WLTP berou při udávání dojezdu v úvahu i veškerou volitelnou výbavu. U vozidel nově schválených od 1. 1. 2021 existují oficiální specifikace pouze podle WLTP. Další informace o měřicích metodách NEDC a WLTP jsou k dispozici na adrese www.bmw.de/wltp